X/Y Goran Kajfeš

December 5, 2010

Eldorado

X & Y ÄR  DET BEDÖVANDE OBEKANTA.

Det fanns serietecknade agenter in satirtidningen MAD som  hette X & Y. Varje avsnitt skildrade hur de båda slemma figurerna  planerade varandras snara död och förintelse  med hjälp av bomber, huggverktyg, giftkapslar och hela arsenalen.

Nu har Goran, en av den svenska jazzscenens mest vitala personer- vem slår honom?- nyligen släppt skivan som har just titeln X/Y på skivmärket Headspin Recordings. Tidigt framstod Goran som en  neontonad näktergalning i det svenska jazzlandskapet. Jag hittade tidigt en skiva där han lät jazz och electronica blandas. Det var då och det var tidigt ute. Omslaget pryddes av en  blåtonad akvarell och detta såg sannerligen inte ut som en skiva framställd i kungariket Sverige.

Därefter har mycket hänt. Men om vi snabbt landar i denna bistra decembermånad finner  du om du söker med dina blåaste ögon den nya cd-skivan (en dubbel-cd) och den är samtidigt ett bra motgift mot glögg och pösiga grisfötter eller lutig fisk och lussande katter.

Skivan  inmutar en egen värld. Du hamnar i en  parfymerad Blade Runner-värld där nya planeter pumpar. Skivan är full av bilder som  ger en stillbildsfilm till skivans soundtrack. Valeria Montti Colque har bidragit med en av de tretton bilder som pryder skivans insidor.

Lyssnaren studsar mellan svävande galaktiska närbilder av  pumpande planeter och kaxiga Autobahnanfall.  Det ryker funk  över varje rondell och långt inne på en nedsläckt bordell anar man Miles Davis  utslagen  i största paulunen som en Furste Fågel Fenix med fjädrarna fyllda av  hopp. Genomgående är detta musik som är kosmotropiskt fri   och buren av mjuka melodier. Sammantaget bildar båda skivorna en liten mässa  för nästa generation och de bästa  av dagens. Ibland hörs  glada studsbollsinslag  som en sorts  tennis-bop. Detta är hett och helkokt  men  som ett bonus byggs efter genomlyssning ett cool och kompakt  kontrakt mellan  lyssnaröronen och Goran.

Det är musik som utan hets är på  väg.  Inne i klangskogen syns blåljus från Bermudatriangeln. Detta  är helt unikt och undervattniskt. Världarna dubbelprojiceras. Ett flygledartorn med utsikt över inkommande flyg mitt i dimman mixas med  Torremolinos och närbilder från tvättstugan. En intensiv insektslycka  känns. Hela tiden öppnas  nya horionter och där anas nya hav. En persianröd perrong  finns parallellt med  tropikernas fräsande.  Så bildas ett nyktert norrsken i din cd-spelare. Där hörs andar som landar och mitt i alla   svidande solon som  ger en kalifornisk och Barbarkustig känsla    hörs hur humlor  somnar långt från allfarvägarna mitt i hallonsnåren.  Så  växer  en skallgångsfebrig kontinent fram.  Flytande och drypande  demonisk. Slow Motion Jazz och Funk  plus ett stort  insug av ljud som  låter  romantisk  råa. Unikt! Unikt! Unikt!Publikt! Javisst.  Du kan tryggt   låta själen landa  här  på ett  nyktert  nav.

När Goran själv   lyssnar på musik blir det exempelvis detta:

Brian Eno: Sombre Reptiles

Horace Silver: The Dragon Lady