X/Y Goran Kajfeš

March 15, 2011

Nettavisen

Goran Kajfeš
X/Y
Headspin Recordings/Cosmos

Goran Kajfeš er en 40 år gammel strålende trompeter som det siste tiåret både under eget navn og som samarbeidspartner for artister som Stina Nordenstam, Eagle Eye og Neneh Cherry, Robyn, Håkan Hellström og Janet Jackson, har fortalt oss at han er en usedvnlig kreativ musikant som har et svært avslappa forhold til musikalske båser.

Kajfeš krysser musikalske grenser med den største selvfølgelighet. Det går forsåvidt fram av den heftige samarbeidslista hans og på denne originale dobbelt cd-utgivelsen møter vi også minst to sider av Goran Kajfeš.

X er musikk skrevet av Kajfeš bortsett fra en låt av faren til Eagle Eye og Neneh, Don Cherry, og et par som Kajfeš har fått litt hjelp til. Sammen med The Subtropic Arkestra med blant annet de heftige saksofonistene Per ”Ruskträsk” Johansson og Jonas Kullhammar, tre trommeslagere, tre gitarister, keyboards, elbass, fiolin, oud og vokal, så skaper Kajfeš et unikt univers basert på en rekke etniske impusler og groover og masse rom der både han og andre glitrende solister får vise hva og hvem de er.

Y er en helt anne sida av Kajfeš. Sammen med David Österberg har han skrevet en 9-delers suite som de har kalt «Perfect Temperature for Leaving Home, Part 1-9». Med et arsenal av tangentinstrumenter og synther samt trompet og perkusjon skaper kun de to et totalt annerledes landskap med impulser fra elektronika-verdenen. Her flyter musikken avgårde på et meditativt vis og Kajfeš føler seg tydeligvis veldig hjemme også her.

Når så X/Y er en del av en vakker bok med nydelige og originale bilder, så blir dette et visittkort fra Goran Kajfeš som etablerer han solid i verdenstoppen. Her hadde faktisk Petter Northug hatt problemer med å henge på også!

5/6

Tor Hammer