The Reason Why Vol. 1 Goran Kajfeš

March 1, 2013

Sydsvenskan

Grandios dansmusik att skaka loss till Goran Kajfes Subtropic Arkestra vispar ihop afrikanska influenser, psykedelisk rock och jazzblås och gör det med full fantasi och nyfikenhet. Det finns musiker som gör det lätt för sig och de som gör det svårare. Och så har vi Goran Kajfes. Här spar han inte mycket möda. Receptet är att med energi, nyfikenhet och stor musikalisk kunskap vispa ihop något nytt och fräscht av ingredienser (och låtar) som redan flyter omkring i rymden. Goran Kajfes Subtropic Arkestra kombinerar afrobeat och highlife, ekon av psykedelisk rock från brytningen 60/70-tal, electronica, jazzblås och Bo ”Sagan om ringen” Hanssons ljudmålningar och orgelsvep. Plus, i harmoni med mannen som sjösatte den första Arkestran, en upptäckarattityd och ett klangsökande som Sun Ra själv skulle ha uppskattat. Det är tung, fet och påstridig musik det här. Och riffet är härskaren. Varje låtkarusell snurrar runt på en eller ett par riff-figurer, envisa som synden, och om musikerna inte laborerade så mycket med olika sound och instrument skulle det bli tjatigt. Nu kan till exempel plötsligt en tidig synt, en cembalo eller en morrande wahwah-gitarr uppenbara sig och varje spår hinner segla igenom flera atmosfärer och avdelningar. I den stora orkestern sitter bland andra saxofonisterna Jonas Kullhammar och Per ”Ruskträsk” Johansson, basisten Johan Berthling och trumslagaren Andreas Werliin. Solon matas in i helheten, men precis som vid Mejerietkonserten 2011 finns fokus inte på det individuella, utan på kollektivet och de smart formade arrangemangen. Däremot har Kajfes till den här plattan besparat sig låtskrivandet och i stället valt ut retrofavoriter ur sin egen skivsamling, med exempelvis den turkiske proggrockaren Edip Akbayram, Archimedes badkar, Soft Machine, Celestine Ukwu från Nigeria och just Bo Hansson. Och Kajfes och gruppen lyckas både behålla mycket av låtarnas originalidentiteter och knyta ihop dem, till en frustande fantasifull enhet. Och till grandios dansmusik. På med den blommiga skjortan och halskedjan och skaka loss. Bästa spår: Badidoom Alexander Agrell