The Reason Why Vol. 1 Goran Kajfeš

April 1, 2013

Orkesterjournalen

Trumpetaren, innovatören och visionären Goran Kajfes och hans Subtropic Arkestras The Reason Why Vol. 1 är uppföljaren till den prisade X/Y (rec i OJ nr 6 2010). Kajfes står själv som producent för det nya alstret. På många sätt är det en direkt förlängning till X-skivan, som huvudsakligen var skriven och orkestrerad för en större grupp musiker. Skillnaden är att bandet denna gång ger sig i kast med redan befintliga kompositioner. Man gör eklektiska och fräscha tolkningar av låtar signerade progressiva grupper och artister från det gyllene 1970-talet som inspirerat Kajfes. Brittiska Soft Machines The Nodder, svenska föebilderna i genren Bo Hanssons Storstad och Archimedes Badkar Badidoom, tyska Clusters Es war einmal och turkiska Edip Akbayrams Yakar inceden inceden är några bortglömda pärlor som tentetten tar sig an. Orkestern har turnerat flitigt och är numera väl sammansvetsad. Detta hörs framförallt i det närmast telepatiska samspelet i blåssektionen med svensk jazzelit: Goran på trumpet, Mats Äleklint på trombon, Jonas Kullhammar och Per "Ruskträsk" Johansson på sax och flöjt. Lyssna och njut av den high-life influerade Okwukwe na nchekwube och den fullkomligt lysande versionen av Badidoom. Det finstämda svänget övergår plötsligt till brötiga utspel, vilket präglar soundet på plattan. Trummisens Andreas Werliins (Fire!, Tonbruket, Wildbirds & Peacedrums) afrobeat pulserande timing är en viktig kugge i hjulet. Denna intensiva, grooviga, multikulturella mix växer för varje lyssning och är omöjlig att värja sig emot. Att man använder sig av instrument som cembalo, moog och orgel förstärker ljudbilden ytterligare.