Jazzoo Oddjob

November 4, 2013

Dagens Industri/Jan Gradvall

Svensk samtida barnmusik är i bedrövligt skick. Tvångsleende vuxna i mjuka kläder pekfingrar på billigast möjliga synthesizer och rimmar ”Vilken tur” med ”Hej, nu sjunger vi i dur”. Trots att barnkultur är ett prioriterat område för statligt stöd är det varje år svårt att hitta kandidater som ens uppfyller minimikraven för kvalitet. Ett lysande undantag är albumet ”Jazzoo” (Headspin) med Oddjob, en internationellt beryktad svensk jazzorkester med blåsarna Per ”Ruskträsk” Johansson och Goran Kajfes i spetsen. Oddjobbs senaste album ”Clint” utsågs till årets jazzalbum av Sunday Times. Oddjobbs barnskiva ”Jazzoo” för tankarna till den gyllene era då musiken till svenska barnprogram och filmer gjordes av landets främsta musiker. Minns Bengt Hallbergs musik till ”Den vita stenen” eller Georg Riedels och Jan Johanssons musik till ”Pippi Långstrump”. Oddjobb har inte gjort låtar med sång utan ett instrumentalt album där varje låt har titel efter ett djur. Häpnadsväckande nog hör man direkt vilket djur det är. ”Kängurun” liksom studsar fram, med suveränt samspel mellan Daniel Karlssons piano, Peter Forss kontrabas och Janne Robertsons trummor. ”Valen” har ett långsamt, ambient-liknande sound som för tankarna till Brian Eno som medlem i Miles Davis 1980-talsband. ”Flugan” är 26 sekunder av surrande flöjt som tar slut när den dödas av ett trumslag. För de yngre lyssnarna medföljer en bok där man kan titta på teckningar av djuren och läsa lite om dem. För de äldre lyssnarna kan man vrida upp volymen och njuta av ett av Sveriges svängigaste band alla kategorier.