Jazzoo Oddjob

January 16, 2014

DIG jazz

Under senaste tiden har det kommit musik för barn gjorda med och av jazzmusiker. Nu också en av landets mest uppmärksammade grupper vad det gäller skapande nutidsjazz, nämligen Oddjob. Musik för de allra yngsta med mycket rytmik, mystiska anslående ljud och klanger som ju barn oftast fångas/attraheras av. Dessutommedföljer en bok illustrerad av Ben Jarvis, erkänt skicklig engelsk illustratör, med texter skrivna av medlemmarna i Oddjob. Musiken associerar på ett finurligt fint sätt till djurens rörelser. Inledande Kängurun som älskar att hoppa. Och det gör den i rytmik som inte bara barn älskar utan även där vuxna garanterat inte kan sitta still. Vilket för övrigt gäller fler av skivans tretton spår. Igelkotten skall långsamt ta sig tvärs över vägen till en hägrande mjölkskål, till bilars dramatiska tutande. Den stora Valen, simmar i långsamma rörelser och Flodhästen frustar i värmen på sin språngmarch mot svalkande vatten. Hajen lurar i vassen på den lilla spiggen, Hackspetten knackar på hos näktergalen, den malliga Ankan och slutligen Flugan som surrar energiskt på sin irrfärd i luftrummet. Allt skicklig illustrerat i musik av Oddjob. I musik som inte bara attraherar barn utan även vuxna. Med cirka tio års invand innovativ musik som gruppen alltid bjudit sina lyssnare. Och samma ljudbild möter oss här, med korta små kreativa soloinpass från medlemmarna, Peter Forss kontrabas, Goran Kajfês trumpet Per ”Ruskträsk Johansson altsaxofon, Daniel Karlsson piano och Janne Robertson trummor.